‘De balans vinden, tussen vermaak en inhoud, dat is nu juist het leuke!’
Het bestuur van de stichting World Food Center Experience heeft zich nu ook versterkt met iemand die haar sporen verdiend heeft op het gebied van duurzaamheid en gezondheid in relatie tot voeding. Niet toevallig kernthema’s van de WFC-Experience. Als directeur van de stichting Milieu Centraal, houdt Ika van de Pas zich dagelijks bezig met het adviseren van consumenten op het gebied van duurzaamheid, milieu en voeding.
“Milieu Centraal is in 1998 van start gegaan op initiatief van het toenmalige ministerie van Milieubeheer (VROM) om Nederlanders te voorzien van relevante, toepasbare en betrouwbare informatie over duurzaamheid”, zegt Ika van de Pas. “Omdat milieuorganisaties en bedrijfsleven vaak ieder hun eigen deskundigen in stelling brengen met tegenstrijdige boodschappen was – en is – er behoefte aan een instantie die de ruis uit de discussies kan halen door fabels te ontzenuwen en feiten te scheiden van meningen.”
Rode draad: duurzaamheid, gezondheid en voeding
“Ik heb altijd gewerkt aan de verduurzaming op het gebied van voedselvoorziening. Eerst bij het Ministerie van Landbouw en later bij Albert Heijn. Het is de rode draad in mijn carrière. Na mijn opleiding als dierenarts ben ik begonnen bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Vervolgens is mijn interesse en aandacht geleidelijk verschoven van de voedselproductie naar de voedselconsumptie, naar de consument. Burgers nemen dagelijks talrijke beslissingen en maken verschillende keuzes als het gaat om wat ze eten. Die keuzes hebben vaak veel meer impact dan we denken. Impact ten aanzien van dierenwelzijn bijvoorbeeld, of CO2-uitstoot en ontbossing. Die consument centraal stellen en helpen bij het maken van verantwoorde keuzes is ook een van de hoofddoelstellingen van de World Food Center Experience.”
Vertalen van plannen in realiteit
“Ik ben blij dat de World Food Center Experience er komt. Er wordt al lang aan gewerkt
en over gepraat, maar nu wordt het dan echt concreet. Het is spannend om er juist
nu in te stappen, nu het in de fase komt dat we al die mooie plannen moeten
realiseren. Het is namelijk één ding om een idee te hebben, maar daarmee ben je
er nog niet. De risico’s zitten juist in de vertaling. Wat wil je dan precies laten
zien? Welke keuzes maak je daarbij. Hoe weeg je belangen, feiten en meningen?”
Dialoog faciliteren en platform bieden
“Mijn kennis en ervaring liggen vooral bij de inhoud. Je moet iets neerzetten waar mensen echt op af willen komen. En daarmee kan het iets winstgevends worden. Hoe vind je een evenwicht tussen de inhoudelijke doelstellingen en de belangen van de grote ondernemingen, tussen de serieuze boodschap en het ‘fun’ gehalte en de attractiviteit? Het mag zeker geen ‘marketingfeestje’ worden van de grote ondernemingen maar tegelijkertijd wil je ook niet dat het heel drammerig wordt en eendimensionaal sec informatie geeft. Daarmee zet je niet iets neer waar mensen graag op afkomen. Een discussie, bijvoorbeeld over vlees eten en vegetarisme, moet daarom genuanceerd gevoerd worden. De WFC-Experience moet daarin vooral de dialoog faciliteren en een platform bieden.”
Te veel onzinnige informatie over eten
“Ik denk zeker dat de WFC Experience voorziet in een grote behoefte. Eten is een onderwerp wat iedereen dagelijks enorm bezighoudt. Iedereen praat er over en iedereen is met zijn gezondheid bezig. Het is veel meer dan voeding: het gaat ook over de impact op de aarde en over het sociale aspect van eten. Er zijn talrijke dilemma’s en heel veel vragen rond ons eten, en daarover wordt helaas veel onzin verteld. Het zou dus heel mooi zijn als de WFC Experience ook een rol kan spelen om al die onzinnige verhalen uit de wereld te helpen.”
“Ik weet dat je het eigenlijk nergens mee kan vergelijken, maar ik zie in sommige opzichten een soort NEMO voor me, een NEMO over voedsel waar educatie hand in hand gaat met fun. Zeer attractief voor jong zowel als oud. Het is wat mij betreft ook niet iets wat uitsluitend bedoeld is voor kinderen. Ook de ouders en pubers kunnen hier prima terecht. Natuurlijk, de jeugd heeft de toekomst, maar de consument van vandaag moet er ook iets aan hebben.”
Nuchter en genuanceerd
“Als het gaat om het vormgeven van de boodschap dan is het voor mij duidelijk dat té veel evangelisatie niet gaat werken. Niet alles hoeft te gaan over de Schijf van Vijf. Ook gerechten als pizza’s kunnen hier prima geserveerd en behandeld worden. Zaken als zout, vet, suiker en andere ingrediënten kun je prima de revue laten passeren aan de hand van een pizza. Niet te veel met het vingertje zwaaien, dus. Wat we vertellen en laten zien moet ook aansluiten bij de belevingswereld en de interesse van alle bezoekers.”
“Ook bij Milieu Centraal zijn we nuchter over het milieu en niet gebonden aan commerciële belangen. Met het realisme dat consumenten naast groen ook geld en gemak belangrijk vinden. We willen de consument de juiste kennis geven op het gebied van duurzaamheid en dat kan ook op een hele leuke manier. Wij weten hoe je zulke zaken communiceert en wat je communiceert. We nemen niemand de maat en zijn geen activistische NGO maar een kennis- en voorlichtingsinstituut.” “De WFC Experience wordt zeker succesvol zolang het maar geen marketingcampagne van grote bedrijven wordt, of aan de andere kant, een propagandamachine voor bepaalde manieren van leven. Ja, die nuance is niet eenvoudig, maar om daarnaar op zoek te gaan en daar het mooiste van te maken is wel een hele leuke uitdaging en een van de redenen waarom ik in dit bestuur ben gestapt.”