“Het is simpel; we kunnen gewoon niet op dezelfde manier blijven doorgaan met het produceren, distribueren en consumeren van ons voedsel. En de consument heeft daarbij de sleutel in handen. Natuurlijk spelen voedselproducenten, overheid en wetenschap eveneens grote rollen, maar de consument heeft meer macht dan hij of zij denkt. Dat heeft de World Food Center Experience goed gezien. De WFC Experience wil daarom vooral die consument aanspreken. Connect, Act en Imagine, zijn de drie stappen die ik daarbij onderscheid.” Aan het woord is Chloé Rutzerveld, food designer & futurist. Zij is auteur van het boek Food Futures, initiatiefnemer van NEMO’ s Future Food Exhibition en spreker tijdens het WFC Experience GO-event van 19 november, waar de partners van de WFC Experience het startsein gaven voor de ontwikkelingsfase.

“Onze overtuigingen beïnvloeden onze acties en onze acties onze overtuigingen. Ik denk dat beter geïnformeerde consumenten meer openstaan ​​voor high-tech voedselinnovaties en slimmere voedselkeuzes maken. Betere keuzes voor lichaam, geest, dier en het milieu.”

Connect

“Als je technologie dichterbij wilt brengen en volledige inzichtelijk wil maken, moet je zorgen voor maximale betrokkenheid van de consument, en deze ook zelf met die nieuwe technologie laten spelen en experimenteren. Door de consument op een speelse en toegankelijke manier te informeren kunnen we de afstand tussen R&D, productie en consument verkleinen. Zo kunnen we misvattingen en angst voor technologie in de voedselproductie weg nemen en daarmee de weg openen naar snellere aanvaarding van food-innovatie.”

“Kijk bijvoorbeeld naar gekweekt vlees. Hoe kunnen consumenten nu ooit weten of zij in de toekomst gekweekt vlees willen eten? Het klinkt bizar en echt niet aantrekkelijk. Maar door consumenten te laten zien hoe het gemaakt wordt, en ze ook zelf ‘aan de knoppen te laten zitten’, maak je het toegankelijker en gaan mensen er meer voor openstaan. Wat de boer niet kent, dat eet hij niet. En dat geldt niet alleen voor de boer. Mensen kunnen beter keuzes maken op basis van eigen ervaring en zelf waargenomen feiten dan op basis van geruchten en onzekerheid.”

Act!

“We moeten ook stoppen met betuttelen. De klant is geen koning. Tenminste niet een die in de watten gelegd moet worden. De consument is wél machtig, in de zin dat hij of zij net zo verantwoordelijk is voor het realiseren van veranderingen als de voedingsindustrie en de overheid. De consument moet daarom ook aangemoedigd worden zelfbewust en kritisch te zijn over het zeer reële verschil tussen wat we zeggen en wat we doen. Kritische vragen stellen helpt daarbij. Bijvoorbeeld naar waar de echte kern van voedselverspilling ligt. Ligt die niet bij ons ingeburgerde ‘gezelligheids-eten’, waarbij we een hele avond tafelen? Of bij al het intensieve sporten dat we doen, waarna we weer extra veel kunnen en willen eten? Of  absorberen we gewoon niet een te laag percentage van datgene wat we eten? Is het geen tijd voor een nieuw voedselsysteem?”

“Waarom ontwerpen we geen nieuw voedsel op basis van de werking van ons spijsverteringsstelsel? Dan scheiden we de functionaliteit van de sensorische eetervaringen voegen die naderhand toe als textuur, geur, kleur, geluid, en door middel van Virtual Reality.”  

Voor Chloé Rutzerveld is het helder: “Echte duurzaamheid vereist vaak persoonlijke offers en meer lasten (minder plezier, meer geld, tijd en moeite) en daarom is het zo moeilijk dingen te doen voor het nut van het algemeen.” 

Functionaliteit scheiden van eetervaring …

Imagine

“We moeten daarom vooral ook mensen blijven inspireren, verder laten denken en kijken dan nu. De verbeelding en de verwondering bevorderen, zodat consumenten hun toekomstige voedsellandschap zelf kunnen co-creëren. Als de sky the limit is, wat zou je dan willen eten? Als het eten van insecten nog steeds geen gemeengoed is vanwege al die harde stukjes, waarom kweken we dan geen dikke zachte insecten, met heel veel eiwit? Plofinsecten?”

If the sky is the limit, what would you like to eat?

“Ik zie hier zeker grote mogelijkheden voor de World Food Center Experience. Laat mensen dromen, geef de verbeelding de vrije hand en laat mensen vooral door interactie en zelf doen, kennismaken met de oneindige nieuwe mogelijkheden die er zijn en komen. De WFC Experience biedt een geweldige kans om vooruit te kijken en moet dus vooral niet alleen het verhaal van het nu vertellen of hoe we hier gekomen zijn. Natuurlijk moet dat ook, maar juist in de vernieuwing en innovatie liggen de grote mogelijkheden, zeker als dan ook nog eens de wetenschappers betrokken zijn bij die interacties van de bezoekers en er zo een enorm krachtige kruisbestuiving plaatsvindt.”

Food Futures

How Design and Technology can Reshape our Food System