“De World Food Center Experience heeft de potentie om een topattractie te worden”

Hoe maak ik de World Food Center Experience tot één van de topattracties van deze regio? Dat is één van de belangrijkste vragen die Dirk Lubbers zichzelf stelt. Hij trad op woensdag 22 januari toe tot het nieuwe bestuur van de Stichting World Food Center Experience in de rol van leisure-specialist.

Sterke groei Heineken Experience
Lubbers was de afgelopen jaren actief als directeur bij Tourism Group International en was daar medeverantwoordelijk voor de uitbreiding van het bedrijf naar Berlijn, Stockholm en Kopenhagen. Daarvoor vervulde hij ruim zes jaar de rol van algemeen directeur bij de Heineken Experience. Onder hem groeide de  Experience uit van een relatief klein museum met zo’n 340.000 bezoekers per jaar in 2009 naar één van de populairste toeristenattracties van Amsterdam met ruim een 1.000.000 bezoekers per jaar.

Beleving zit in kleine dingen
Dirk Lubbers over zijn tijd bij de Heineken Experience: “Bij Heineken heb ik geleerd dat customer service erg belangrijk is in de merkbeleving. Een goede sfeer en onderlinge verbondenheid onder het personeel zijn belangrijke randvoorwaarden hiervoor. Als personeel het naar zijn zin heeft, zijn ze productiever en daarmee verbetert de customer service. Zo kun je bezoekers de fun & beleving bieden waar ze naar op zoek zijn. Maar ook andere kleine dingen maken het verschil; een originele rondleiding of een kleinigheidje in de rij tijdens het wachten dragen allemaal bij aan een goede merkbeleving van de bezoeker.”

De tijd is rijp voor een attractie over voedselbeleving
Lubbers koos voor de positie in het bestuur van de Stichting, omdat hij gelooft in het verhaal van de WFC Experience. Lubbers: “De naam ‘World Food Center Experience’ sprak me direct aan. In 2050 moeten er 10 miljard monden gevoed worden. Dit stelt ons voor grote nationale en internationale uitdagingen. Hoe breng je dat verhaal op een goede en positieve manier? Daar valt echt veel uit te halen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de tijd nu rijp is voor een attractie waar consumenten meer leren over voedsel en de keuzes die we daarin maken.”

“De basis ligt er en die ziet er goed uit”, vervolgt Lubbers. “Ik zie niet alleen mogelijkheden voor toeristen maar ook voor educatie. Stel je eens voor dat scholieren en studenten uit het hele land straks een bezoek brengen aan de WFC Experience? Ook de betrokkenheid van veel organisaties uit het bedrijfsleven, wetenschap (waaronder de Universiteit Wageningen), de overheid en diverse innovatieve kennisinstellingen maken de WFC Experience tot een potentiële topattractie voor deze regio.”

Locatie Experience uitermate geschikt
“Ik ben ervan overtuigd dat er nu ruimte is voor een attractie of beleving in Ede. De plek van de Experience is er in elk geval uitermate geschikt voor. Het is goed bereikbaar met zowel het openbaar vervoer als de auto en met de WFC Experience hebben we een actueel thema waar veel belangstelling voor is. Het heeft daarmee zeker de potentie om één van de attracties te worden die bijdraagt aan het verder spreiden van toeristen over Nederland.”

Starten met het verhogen van naamsbekendheid
Om de WFC Experience succesvol te maken vindt Lubbers een gedegen marketing & salesplan heel belangrijk. De WFC Experience is er nog niet, maar hij is van mening dat er nu al gestart kan worden met het verhogen van de bekendheid: “Het liefste beginnen we morgen al met de promotie. Zodra het definitieve ontwerp uitgewerkt is en we een goede maquette hebben, kunnen we daarmee aan de slag. We kunnen beginnen met de promoties op de grote travel trade shows, de ITB Berlin bijvoorbeeld.“

Daarna gaat hij op zoek naar relevante diverse partijen om mee samen te werken: “In mijn tijd als directeur bij de Heineken Experience heb ik geleerd dat samenwerkingen essentieel zijn voor succes. Ik denk hierbij aan andere attracties uit de regio. Denk dan bijvoorbeeld aan het aanbieden van combitickets. Maar ook samenwerkingsverbanden met vervoerders zoals de NS en touroperators die in Gelderland actief zijn, komen hiervoor in aanmerking.”

330.000 bezoekers per jaar is haalbaar “Ik ben ervan overtuigd dat 330.000 bezoekers per jaar haalbaar is voor de WFC Experience. Er is brede interesse in de maatschappij voor bewustwording over voedsel, de juiste innovatieve partijen zitten aan tafel en de gekozen locatie is perfect,” besluit Lubbers