Op de valreep, voordat voor velen van ons de vakantie begint en we afscheid nemen van 2020, wil ik jullie nog één keer een update geven over de World Food Center Experience. Zeker nu corona weer het gesprek van de dag is en we in een volledige lockdown zitten, krijg ik steeds meer vragen over de mogelijke impact die corona heeft op de ontwikkeling van de Experience. Daar kan ik gelukkig heel duidelijk in zijn: 

We feed each other
Corona benadrukt eens te meer het belang van wat we hier met z’n allen aan het doen zijn. De Covid-19 pandemie legt wereldwijd de mankementen in ons huidige voedselsysteem genadeloos bloot. Dat is ook bij de consument niet onopgemerkt gebleven. Ook die lijkt zich steeds bewuster te worden dat het anders moet, en ook anders kán. Bijvoorbeeld door het consumeren van lokale, seizoensgebonden producten, #supportyourlocals.

Dat is natuurlijk nog maar een begin, en bij lange na niet genoeg om de consument naar een écht gezonder en duurzamer eetpatroon te bewegen. Maar het laat wel zien dat mensen veerkrachtig zijn en bereid om zich aan te passen. Van die bereidheid kunnen (en moeten) we als WFC Experience gebruikmaken.

Let the story begin!
Als er ooit een goed moment was om een blijvende verandering te bewerkstelligen dan is het wel nu. En wij denken daaraan te kunnen bijdragen door verhalen, innovaties en oplossingen uit het hele voedselsysteem te combineren tot een fantastische persoonlijke belevenis!!

En omdat wij niet kunnen wachten tot 2023, zijn wij alvast begonnen met een heel klein voorproefje. In de videoserie ‘Het verhaal achter ons eten’, gaat Samuel Levie met 2 kinderen, Milou en Levi, op zoek naar de verhalen achter ons dagelijks eten. Kijk hier de eerste aflevering!

Voor wat betreft de realisatie van de WFC Experience, daar ervaar ik die veerkracht ook. Het (grotendeels) thuiswerken en afstand houden, maakt de aanbestedingen, ontwerpsessies en andere werkzaamheden niet bepaald makkelijk. Toch liggen we op schema. De aanbestedingen zijn succesvol afgerond en we zijn nu echt begonnen met het ontwerpen van de inhoud van de Experience. Hiermee geven we antwoord op de vraag ‘Wat krijgt de bezoeker nu echt te zien?’ En werken we toe naar een belangrijk toetsingsmoment in de provinciale staten van Gelderland en de gemeenteraad van Ede, zo rond de zomer van 2021.

We zijn dankbaar dat we hierbij kunnen bouwen op de inzet, flexibiliteit en het enthousiasme van al onze partners, de exploitant, ontwerpers, architecten en het team en bestuur van de stichting. Alleen samen maken we er iets heel moois van. Dit straalt gelukkig ook steeds meer uit naar buiten, naar nieuwe partners, stakeholders, het publiek en de media!

Om dit jaar op een mooie en positieve manier af te sluiten, hebben wij Brad Shelton van BRC gevraagd om ons nog eens mee te nemen in zijn visie op het design van de Experience. En dat doet hij zoals we van hem gewend zijn: enthousiast en met veel passie!

Namens het bestuur en team van de Stichting WFC Experience, bedank ik je voor de samenwerking in 2020 en wens ik jou en iedereen die je dierbaar is, prettige en warme feestdagen en een gezond en gelukkig 2021!

Vriendelijke groet,

Marcel Goossens
Directeur Stichting WFC Experience